CB rádio - sociálna sieť diaľnice

CB rádio - sociálna sieť diaľnice

Kamionshop SK, s.r.o. |

Ak ste videli aspoň jeden hollywoodsky film s tematikou kamióna, zrejme vám nie sú CB rádiá úplne cudzie. V tomto príspevku sa budeme venovať tejto téme.

Break-break! CB rádiové vysielanie je špeciálna oblasť rádiovej technológie. Rozšíril sa predovšetkým v komunikácii medzi vodičmi cestných vozidiel, najmä medzi vodičmi nákladných vozidiel, a v priebehu desaťročí zohrával rozhodujúcu úlohu v bezpečnosti na cestách. Teraz vám predstavíme, ako CB rádio vzniklo, prečo ho kamionisti používajú aj dnes a akú budúcnosť môže mať vo veku neustáleho vývoja a inteligentných zariadení.

Začiatky, alebo krátka história CB rádia

História CB rádia siaha do polovice štyridsiatych rokov minulého storočia. Začalo to v Spojených štátoch, spočiatku ako druh verejnej komunikačnej podpory. Naznačuje to aj názov CB, teda „Citizen's Band“, čo neznamená nič iné ako „občianska kapela“. CB pracuje v špecifickom frekvenčnom rozsahu, v pásme 27 MHz. Toto frekvenčné pásmo je 450 kHz, ktoré je rozdelené na 45 10 kHz kanálov, z ktorých 40 je povolených na civilné použitie, to znamená, že 40 vysielačov môže vysielať súčasne bez toho, aby sa navzájom rušili.

Okrem technických údajov je potrebný ešte jeden údaj: dojazd. Inštalované antény dokážu pokryť kruh s polomerom až 100 km. Pomocou mobilných antén namontovaných na vozidlách sa táto vzdialenosť skráti na približne 20 km, čo však môžu výrazne ovplyvniť geografické podmienky (napr. topografia) alebo dĺžka použitej antény. Ak chcete dosiahnuť väčší dosah a pokrytie vo vysielaní CB rádia, mali by ste si zaobstarať napríklad anténu schopnú silnejšieho príjmu.

Príchod CB rádia umožnil jednotlivcom vzájomnú komunikáciu na krátke vzdialenosti bez povolenia. Vďaka tomu si rýchlo získal obrovskú popularitu. Za jeho rozkvet možno považovať 70. roky 20. storočia, kedy bol hojne využívaný hlavne v Amerike. Ropnú krízu a rýchlostný limit 55 mph zavedený v tom čase v USA zohrali veľkú úlohu pri jeho šírení. Ich vplyvom začalo čoraz viac ľudí využívať CB vysielačky na výmenu dopravných informácií, aby sa vyhli meraniu rýchlosti a policajným certifikátom. Stala sa takou súčasťou kultúry nákladných áut, že bola zahrnutá takmer do každého filmu o nákladných autách a autách, stačí si spomenúť na Smokey and the Bandit z roku 1977, Convoy z roku 1978 alebo Lords of Hazard County z roku 1979, v ktorých sa významná časť komunikácie je CB- sú vykonávané rádiom. Nakoniec sa používanie CB tak zakorenil v popkultúre, že v tej dobe bolo nemysliteľné mať poriadnu kabínu nákladného auta bez CB súpravy.

V Európe bolo pásmo 27 MHz otvorené v roku 1967, pôvodne na priemyselné a vedecké využitie. Vďaka medzinárodnému úspechu a veľkému počtu nelegálne dovezených CB vysielačiek sa rýchlo rozvinula užívateľská trieda pozostávajúca z „civilov“. CB aj u nás sa približne v tomto období začalo stávať naozaj populárnym, pretože v tom čase mnohí používali ako alternatívu ručné CB vysielačky z dôvodu všeobecného nedostatku telefónov. V týchto časoch vznikali kompletné „channel kluby“, rodili sa spontánne priateľstvá a známosti cez CB rádio.

Neskôr začali svoje objednávky robiť aj dopravcovia a taxikári pomocou CB vysielačiek, ktoré časom vytlačili civilistov. V tom čase sa CB dalo používať takmer bez obmedzení, a tak zohralo veľkú rolu v tom, že sa do blokády taxíkov v roku 1989 zapojilo toľko dopravcov. Podľa legendy aj vďaka tomu sa Maďarsko v roku 1991 zapojilo do medzinárodnej CEPT (Európska konferencia poštových a telekomunikačných správ), ktorá zaviedla jednotné regulačné prostredie.

Po deväťdesiatych rokoch väčšina spoločností zaoberajúcich sa osobnou dopravou a logistikou prešla na licencované frekvencie 160 MHz URH alebo používanie takzvaných PoC rádií. Posledne menované zariadenia medzi sebou komunikujú prostredníctvom systému mobilného operátora a prakticky spájajú hlavné výhody CB rádia s výdobytkami modernej techniky.

Po vývoji a vzostupe rôznych iných komunikačných riešení sa táto technológia čoraz viac opotrebovávala. Pravdou je aj to, že v dnešnej dobe nás obklopuje čoraz viac zariadení, ktoré môžu v určitej forme rušiť rádiofrekvenciu, dokonca aj LED lampa. Dnes ho využívajú prevažne milovníci rádia a dopravcovia, ale aj na domácich diaľniciach často stretnete autá a prívesy s anténami dlhými až niekoľko metrov, typicky so zahraničnými poznávacími značkami.

Prečo sa CB rádio stalo populárnym medzi kamionistami?

Šírenie CB rádia prispelo k tomu, že kamionisti mohli medzi sebou vytvoriť silnú komunitu. Prostredníctvom rádia mali možnosť medzi sebou efektívne zdieľať informácie o ceste, dopravných prekážkach a prípadných zmenách trasy, ako aj rýchlo privolať pomoc. Tým sa zabezpečila efektívnejšia práca a predchádzanie dopravným nehodám a prípadným kontrolám. Nehovoriac o tom, že v osamelých hodinách sa o zábavu pre kamionistov postaralo aj hranie CB rádií.

Rozkvet CB rádia mal aj svojich hrdinov, vodičov, ktorí si medzi kolegami získali veľkú obľubu vďaka štýlu rádia, tomu, čo hovorili, a častým prejavom. Veľa ľudí ich sledovalo a počúvalo, takže keď sa dnes pozrieme späť, môžeme sa na veľkých starcov pozerať dokonca ako na influencerov svojej doby.

Za zmienku však stojí, že používanie CB vysielačiek sa nestalo populárnym len medzi kamionistami. Ako sme už spomenuli, túto formu komunikácie bez problémov využívali okrem iných aj taxikári, záchranné zložky a skupiny ľudí – hoci vďaka predpisom je vysielanie CB rádia úplne iné ako pred niekoľkými desaťročiami – veľa ľudí ho používajú dodnes, pretože poskytuje dobrú príležitosť na priamu, krátkodobú komunikáciu.

Aké pravidlá platia pre používateľov CB rádia?

S rastúcim počtom používateľov CB bolo dôležité stanoviť základné pravidlá, aby sa zabezpečilo, že vzájomná komunikácia bude naďalej neprerušovaná. Na Slovensku tieto predpisy určuje Národný úrad pre médiá a komunikáciu. Predpisy zabezpečujú, že CB rádiové vysielanie nebude rušiť iné komunikačné zariadenia a že CB rádioví operátori budú rešpektovať pridelené frekvencie. V ostatných krajinách Európskej únie platia pravidlá podobné tým na Slovensku.

Na výrobu a úpravu zariadení je potrebné povolenie a na ich uvedenie na trh je potrebné oznámenie. Zariadenia uvedené na trh je možné voľne kupovať, predávať a prevádzkovať bez úprav. Odkedy sa Slovensko pripojilo k dohode CEPT, možno u nás prevádzkovať iba rádiá vyhovujúce predpisom CEPT a na takéto zariadenia nie je potrebná licencia.

K tomu všetkému si treba uvedomiť aj to, že doprava je čoraz viac regulovaná. O tom, že by ste nemali šoférovať s mobilom v ruke, vieme už dávno. Keď sa nad tým zamyslíme, v Nemecku je napríklad od roku 2021 zakázané počas jazdy komunikovať s ručným CB rádiom, možno ho používať iba s hlasitým odposluchom. Neotvárali by sme debatu o tom, čo je nebezpečnejšie, ak má vodič oči upreté na cestu, ale transceiver má v ruke, prípadne sa snaží nastaviť intenzitu vykurovania v treťom podmenu centrálneho displeja. Našťastie aj v tejto oblasti dochádza k technologickému vývoju, a tak je v súčasnosti k rádiám na trhu dostupné množstvo príslušenstva.

Rádiová etiketa v skratke

Neexistujú žiadne písomné pravidlá pre rádiovú komunikáciu, ale stojí za to venovať pozornosť niekoľkým veciam. Napríklad po zapnutí rádia je vhodné naladiť si daný kanál a opýtať sa, či niekto používa nami nastavené frekvencie. Ak do niekoľkých sekúnd nedostanete žiadnu odpoveď, použite nastavený kanál. Ak však existuje odpoveď, môže sa stať, že narušíme prebiehajúci rozhovor, preto sa oplatí zmeniť kanál.

Je dôležité vedieť, že kanály môže voľne používať ktokoľvek, takže nemôžeme poslať niekoho preč z určitého kanála len preto, že ho už používame. Vzhľadom na situáciu môžeme druhého požiadať, aby prestúpil, ale nemôžeme ho k tomu prinútiť. Ak by ste sa chceli zapojiť do konverzácie, získať informácie alebo pokyny, pokojne nás pozdravte, pretože poslucháči, ktorí hovoria, nám s najväčšou pravdepodobnosťou pomôžu.

Špeciálny jazyk rádia CB

Výrazy ako „hlásim“ či „príjem“ možno mnohí poznajú aj u nás. To prvé možno považovať aj za tradičný pozdrav vysielania CB rádia. Jeho pôvodná podoba je anglické slovo „break“, t. j. break alebo break, a tento výraz sa pôvodne používal na rozprávanie na kanáli, kde sa už dvaja alebo viacerí ľudia rozprávajú. Zatiaľ čo „príjem“ znamená, že správa, ktorá prišla vzduchom, sa k nám dostala a my sme jej porozumeli.

Medzi CB rádiovými operátormi, najmä v USA, bolo vyvinutých mnoho kódov a slangov, ktoré komunikáciu medzi nimi zrýchľujú a zefektívňujú. Napríklad v Spojených štátoch sa na skrátenie dlhších štandardných správ používa takzvaný kód CB 10. Navyše, ako vo všetkých profesiách, aj tu existujú „tajné“ odborné výrazy, ktorým rozumejú len kamionisti. Opäť použijeme iba príklady z USA, pozrime sa na jeden alebo dva ďalšie zaujímavé obraty fráz:

Alligator (Aligátor): Odtrhnutý kus gumy na ceste, ktorý ak prejdete, môže sa „zahryznúť“ a poškodiť váš kamión. Menší kúsok gumy sa nazýva mláďatko aligátora.

Bambi: jeleň na ceste (môže byť živý alebo zabitý)

Bear (Medveď): policajt

Bear Bite (Uhryznutie medveďa): kontrola rýchlosti

Bear cave (Medvedia jaskyňa): policajná stanica

Bear trap (Pasca na medvede): Traffipax

Break check (brzdový test): varovanie pred náhlym spomalením premávky v dôsledku zápchy

Dragonfly (Vážka): slabé nákladné auto, ktoré sa v kopcoch pohybuje veľmi pomaly

Feeding the bears (Kŕmenie medveďov): zaplatiť pokutu

Fox in the hen house (Líška v kurníku): Neoznačené civilné policajné auto

Granny lane (Babský pruh): na viacprúdovej ceste, na diaľnici, pomalý alebo pridržiavací pruh vpravo

Hammer lane (Kladivový pruh): ľavý, rýchlejší pruh na predbiehanie

Kojak with a Kodak (Kojak s Kodakom): muži zákona merajú rýchlosť

Mud duck (Bahenná kačica): slabý rádiový signál

Skins (Kože): kolesá, pneumatiky

Smokey (Dym): Policajt, ​​diaľničný policajt

Too many eggs in the basket (Príliš veľa vajec v košíku): preťažený náklad

Aj z tohto malého ponoru je zrejmé, že CB sa vo výraznej miere využívalo na upozorňovanie na policajné kontroly. Okrem nich sa používajú aj takzvaných desaťkód, ako napríklad 10-4 (desať-štyri), čo znamená OK, dostal som správu, ale napríklad v USA slangové názvy používané v rozhlasovom vysielaní sa používali aj pre väčšie mestá. Ak vás téma zaujíma podrobnejšie a máte záujem o dodatočné termíny, na tomto odkaze ich nájdete pomerne veľa.

Recenzie na CB

Existuje veľa ľudí, ktorí majú tento názor, aj keď nikdy nepoužívali CB rádio. Na druhej strane sa pozrime na niekoľko názorov tých, ktorí tieto zariadenia používali a používajú:

  • „CB rádio nie je nevyhnutné, ale je to skvelý záložný nástroj, ak sa niečo pokazí. Odporúčam, aby ste ho nemuseli mať stále zapnutý, ak to obťažuje ostatných, vypnite ho, ale možno to budete práve vy, kto môže nahlásiť núdzovú situáciu na ceste, čo môže byť veľkou pomocou pre ostatných kamionistov ."

  • „Každým rokom je na cestách viac a viac ľudí, a preto sú zrážky, ktoré sú následkom náhlej dopravnej zápchy, čoraz častejšie a nepomáha tomu ani kolóna. V týchto prípadoch môže kód "Brake check" zadaný do CB okamžite varovať tých, ktorí prichádzajú zozadu, na konkrétne nebezpečenstvo. A to je presne ten prípad, ktorý dokonca aj navigačné aplikácie dokážu sledovať len o niekoľko minút neskôr.“
  • „Je to najlepšia možnosť v prípade, že je problém s nákladom, montážou, napríklad zadnými svetlami, keďže ich vodič počas jazdy neuvidí, ale kolega na inom kamióne ich ľahko zbadá a namiesto blikania , trúbenie alebo iné pokusy, len hovorí do vysielačky a už úspešne varuje.“
  • "Tí, ktorí stále používajú CB, sú zvyčajne nápomocnejší ku kolegom v prípade akýchkoľvek problémov, to znamená, že existuje pocit spolupatričnosti ku komunite."
  • „Hoci je veľa informácií dostupných aj na smartfóne, v duchu komunity je stále dobrý pocit zisťovať tie isté informácie cez CB. Keďže jazda na nákladných autách je väčšinou samotársky žáner a ľudia sú evolučne sociálne tvory, môže sa stať, že k nášmu blahu môžeme prispieť, ak občas komunikujeme s rovesníkmi v podobných topánkach (kamiónoch). A ak máte správne jazykové znalosti, aj s cudzincami.“
  • „Väčšinou idem o 1-2 km/h pomalšie, ako je maximálna povolená rýchlosť, a nechcem stále počuť od kolegov prichádzajúcich zozadu, že už sa mám pohnúť, prečo nejdem rýchlejšie. Radšej som uviazal svoje predtým používané zariadenie.“
  • „V dnešnej dobe mi GPS,a ešte viac smartfón mi vo všetkom dokáže nahradiť CB rádio. Informácie o dopravnej situácii, uzávierkach ciest, odpočívadlách pre kamióny, t. j. všetky pre mňa dôležité informácie sú dostupné, pokiaľ máte internetové pripojenie.“
  • "CB je teraz zastaraná technika, už ju takmer nikto nepoužíva, takže si ju tiež nekúpim." A to skutočne ďalej znižuje počet aktívnych používateľov

Pravdu treba hľadať niekde medzi týmito dvoma tábormi, nie je čierna ani biela. Každý si musí zvážiť, či CB rádio vyhovuje alebo nevyhovuje jeho zvyku, štýlu a pracovným metódam, no zároveň sa dá vo všeobecnosti povedať, že to nie je naškodu, ak je táto možnosť po ruke kvôli bezpečnosťi.

Aká môže byť budúcnosť CB rádia?

V súčasnosti sa popularita CB rádia výrazne znížila, a to vďaka nástupu moderných riešení, ako sú systémy GPS, smartfóny s neobmedzeným prístupom na internet a digitálne rádiá, ktoré ponúkali čistejší príjem. Mnoho ľudí je preto skeptických, či CB vysielačky obstáli v skúške časom. Mobilné aplikácie, ktoré sa dajú stiahnuť do telefónu, môžu indikovať zmeny v premávke (napr. zápchy, uviaznuté vozidlá), ale existujú aj aplikácie na takzvanú push-to-talk komunikáciu (napríklad CB rádio). Faktom však je, že dôležité informácie môžu byť s CB oznámené ostatným oveľa rýchlejšie, ako ich mobilná aplikácia zhromažďuje a komunikuje s používateľmi na základe používateľských údajov. Tak isto za CB aj dnes hovorí fakt, že sa môžeme rozprávať s viacerými naraz, kto je na kanáli, nie len jeden po druhom, ako cez telefón.

Pravdou však je, že CB zostáva populárny medzi určitými kruhmi, ako sú kamionisti a fanúšikovia, aj keď počet používateľov je oveľa menší ako pred niekoľkými desaťročiami. Aj dnes existujú odľahlé časti planéty, kde jednoduché mobilné telefóny zlyhávajú a v takýchto prípadoch môže byť CB rádio stále skvelým pomocníkom v akejkoľvek zúfalej situácii. Nemusíte však byť ďaleko od civilizácie, aby ste v CB rádiu našli užitočného spoločníka. V prípade katastrofy sa často stáva – a stalo sa tak napríklad počas povodní v Nemecku v roku 2021 – že sa mobilná sieť poškodí alebo preťaží, čím sa stane nepoužiteľná. V takýchto prípadoch sa zvyšuje hodnota existencie starších technológií medzi vodičmi nákladných vozidiel, verejnosťou a reakciou na katastrofy.

CB rádio možno považovať za retro záležitosť, no ako doplnok popri mobilu a internete má stále svoje využitie a pri často monotónnej práci vie poskytnúť osviežujúce spestrenie.

Tento zvláštny spôsob kamiónovej komunikácie úplne nevymrel, no aby jeho tradícia pokračovala a pokračovala, musia sa prispôsobiť a pripojiť sa k sieti aj vodiči novej generácie.

Koniec-príjem.