Väčšina ľudí veľa nevie o anglickom výraze „Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road“ alebo francúzskom „Convention relativní au contrat de transport international de merchandises par route“. V Slovenskom preklade sa možno viacerí sním už stretli ako „zmluva o medzinárodnej cestnej preprave tovaru“, no v bežnej reči skratka jednoducho nazývaná CMR približuje skutočnosť, že v nasledujúcom článku sa podrobnejšie rozoberie medzinárodný nákladný list sprevádzajúci tovar.
Čo je vlastne CMR?
Tí, ktorí pracujú v medzinárodnej lodnej doprave, berú dokument CMR do rúk každý deň, no asi málokto sa zamyslí nad tým, čo sa skrýva za týmito tromi písmenami. Koncom II. V medzinárodnej lodnej doprave, ktorá získala nový impulz po 2. svetovej vojne, spôsobovala skutočnosť, že jednotlivé krajiny mali vlastnú legislatívu týkajúcu sa detailov prepravy, problémy, ktoré značne komplikovali problematické a kontroverzné prípady pri jednotlivých chybných dodávkach. V reakcii na to sa v roku 1956, sotva pol roka pred suezskou krízou a maďarskou revolúciou, 19. mája stretli predstavitelia krajín, ktoré sa pod záštitou OSN dohodli na uplatňovaní spoločných pravidiel na prepravu tovaru medzi svojimi krajinami. v Ženeve.
V dôsledku toho všetkého podpísali predstavitelia deviatich štátov 19. mája 1956 dohovor, ktorý vstúpil do platnosti v lete 1961, a potom sa okruh krajín vstupujúcich do systému CMR kontinuálne rozširoval v priebehu desaťročia, ktoré odvtedy prešiel, takže ho dnes uplatňuje takmer 60 štátov(väčšina z nich sú európske a východoázijské krajiny, no medzi podpísaných patrí aj Maroko a Tunisko). Slovensko podpísalo dohovor v roku 1993.
V zmysle vyššie uvedeného dohovoru je CMR sprievodným dokladom k tovaru a zároveň je zmluvou, ktorú medzi sebou uzatvára odosielateľ a kupujúci dodávaného tovaru za účasti prepravcu. Vydaním CMR dotknuté strany akceptujú, že v akomkoľvek problematickom prípade akceptujú ustanovenia zmluvy ako pre nich riadiace a záväzné.
V akom prípade sa musí vydať CMR?
Podľa oficiálneho znenia sa rozsah CMR vzťahuje na všetky zmluvy týkajúce sa prepravy tovaru po ceste alebo motorovým vozidlom za úhradu, ak je miesto prevzatia a dodania tovaru v dvoch rôznych krajinách bez ohľadu na adresu odosielateľa a kupujúceho. Pozrime sa na niekoľko praktických príkladov
-
Ak sa dodávka uskutoční medzi dvoma slovenskými spoločnosťami, ale tovar je doručený do zahraničia jednej z nich, potom je potrebné vyplniť CMR.
-
Ak zahraničná spoločnosť dodáva tovar do Slovenska zo zahraničia, je potrebné vyplniť aj CMR.
-
Ak spoločnosť so sídlom v zahraničí dodáva tovar zo svojich slovenských priestorov do slovenských priestorov inej spoločnosti, tovar nemusí sprevádzať CMR.
-
Extrémnejším príkladom môže byť, ak sa preprava uskutoční zo Slovenska do Rakúska, ale konským záprahom, potom CMR vypĺňať nemusíte, keďže sa vzťahuje len na prepravu motorovým vozidlom.
Je tiež dôležité zdôrazniť, že CMR nemusí byť vyplnené len vtedy, keď sú obe zúčastnené krajiny členmi Dohovoru CMR, ale postačuje aj to, ak sa miesto nakládky alebo vykládky tovaru nachádza v krajine, na ktorú sa vzťahuje.
Je tiež potrebné vedieť, že aj keď, ako je opísané vyššie, CMR sa vzťahuje len na cestnú dopravu, zahŕňa aj to, ak sa časť prepravy nevykonáva po ceste, ale po železnici, vode alebo letecky, ale tovar sa neprekladá medzitým. Napríklad pri zásielke do Veľkej Británie je kamión prepravený pod Lamanšským prielivom nákladným vlakom, alebo pri preprave z Maďarska na Sicíliu trajekt prevezie kamión cez Messinskú úžinu, nebudú to znamenať prerušenie cestnej dopravy, preto je potrebné vyplniť CMR a jeho rozsah bude pokrývať celú dodávku. Viac o tom, kto je právne zodpovedný za tovar, sa dočítate v týchto sekciách neskôr.
Vyplnenie CMR
Ako sme uviedli, CMR musí byť vyplnené, ak sa tovar pohybuje medzi krajinami a jedna z nich je zmluvnou stranou dohody. Vyplnením dokumentu CMR podpisovatelia prakticky medzi sebou uzatvárajú zmluvu, že budú akceptovať pre nich platné ustanovenia zmluvy ohľadom celej prepravy a že budú postupovať v súlade s jej ustanoveniami.
Neexistujú žiadne záväzné predpisy týkajúce sa jeho formátu, dohovor iba definuje, čo je obsahom údajov, aké informácie je potrebné zaznamenať. Zároveň je vhodné použiť vopred pripravený formulár, pretože nám to veľmi pomáha pri určovaní, čo presne doň zaznamenať a vďaka jeho viacjazyčnosti bude rovnakému dokumentu s najväčšou pravdepodobnosťou rozumieť každý, kto dostane dokument. Zároveň to zjednodušuje prácu referentom, keďže ak sa každý deň stretávajú s rovnakou šablónou, oveľa rýchlejšie nájdu pre nich dôležité informácie. Formuláre dostupné aj v Convoy Truck Shope obsahujú klauzulu „Aj v prípade inej dohody o preprave sa riadia ustanoveniami Medzinárodnej prepravy tovaru (CMR)“, ktorú je potrebné doplniť do zmluvy, aj keď nie je hotový.sú viazané vyplnením šablóny. Ďalšou výhodou pripravenej šablóny je, že funguje ako indigový papier, t.j. musíte vyplniť 5 kópií CMR, údaje stačí zadať na jednu stranu, na rozdiel od verzie, ktoré je možné vytlačiť z internetu, v takom prípade musíte to isté zapísať štyri alebo šesťkrát.
Koľko kópií mám vyplniť?
Podľa textu zmluvy musí byť CMR vyplnená v 3 kópiách, z ktorých jeden bude určený pre odosielateľa tovaru, jeden pre kupujúceho a jeden pre dopravcu. V súčasnosti sa bežne stretávame so 4- a 6-kópiovými nákladnými listami, ktorých strany sú rôznych farieb, čo uľahčuje ich identifikáciu. Vzhľadom na to, že v rámci EÚ neexistujú colné hranice, stačí na tovar doručovaný v rámci tejto oblasti vyplniť 4 kópie formulára (môže byť potrebná jedna kópia navyše oproti povinným trom, napr. vykonávajú dvaja rôzni dodávatelia). Pri dodávkach, ktoré prekračujú vonkajšie colné hranice EÚ však budeme potrebovať 6 kópií CMR, aby sme mali dostatok kópií okrem predchádzajúcich, napríklad na preclenie.
Ak sa množstvo prepravovaného tovaru dá naložiť len na dve alebo viac vozidiel, môže odosielateľ, ako aj dopravca požadovať vystavenie toľko nákladných listov, koľko je vozidiel použitých na prepravu. Po vyplnení doklad odosielateľ aj dopravca podpíšu a opečatiatkujú. Praktickým tipom je, že ako dopravcovi sa oplatí CMR naskenovať, alebo ešte jednoduchšie odfotiť, aby sme v prípade otázok alebo problémov, ktoré sa vyskytnú po dokončení dodávky, mali v rukách niečo, s čím vieme dolozit detaily prepravy.
Kde mám čo napísať?
CMR v podstate vyplní odosielateľ tovaru, následne potrebné polia prepravca a nakoniec obaja dokument podpíšu. Je to určite jasné, ale pre úplnosť je vhodné upresniť, že plnenie sa robí perom, čím sa vyhneme nevyžiadaným úpravám. V prípade väčších firiem, samozrejme, využívajú aj stroje na vypĺňanie a iba podpis píšú ručne. Pozrime sa, aké údaje by sa mali zadať do ktorých polí:
-
Odosielateľ: Názov a adresa spoločnosti, ktorá dopravcovi vydáva objednávku prepravy. Tu zvyčajne postačí pečiatka, nie je potrebné vypĺňať všetky údaje ručne. Je však dôležité, že ak sú na CMR vyrazené nejaké údaje, musí to byť vykonané na všetkých 4 alebo 6 kópiách.
-
Príjemca: Názov a adresa spoločnosti, ktorej musí byť tovar doručený na konci dodávky. Nejde teda o adresu doručenia, ale o sídlo spoločnosti. Ako predtým, aj tu je vhodné vyplnenie pečiatkou, ak je k dispozícii.
-
Miesto dodania tovaru: Krajina a mesto, kam je tovar dodaný. Môže to byť sídlo prijímajúcej spoločnosti (pozri bod 2) alebo napríklad miesto.
-
Miesto a čas prevzatia tovaru: Kde a kedy dopravca prevezme tovar. Podobne ako v predchádzajúcom bode, aj tento sa môže líšiť od údajov v bode 1, ak tovar skutočne nepreberá v sídle odosielateľa.
-
Priložené doklady: Tu je potrebné uviesť doklady, ktoré sú priložené k tovaru. Môže to byť napríklad faktúra, dodací list, súvaha, balíkový list alebo iný špecifický doklad podľa druhu tovaru.
-
Značka a číslo: Tu je možné zadať číslo, značku a sériové číslo tovaru. Ak je medzi priloženými dokladmi napríklad podrobná faktúra, môžeme tu odkázať na jej sériové číslo, pretože obsahuje celkové množstvo tovaru v členení. V prípade doručenia ADR musia byť v tejto časti zaznamenané aj jeho údaje.
-
Počet kusov: Množstvo tovaru je vhodné zadať v mernej jednotke, ktorú vie dopravca skontrolovať, napríklad vyjadrené v paletách.
-
Spôsob balenia: Zoznam druhov obalov, ktoré sa používajú na dodanie, napríklad palety, kartón, fólia.
-
Názov tovaru: Nakoľko je na doklade málo miesta, oplatí sa tovar opísať len stručne alebo skrátene súhrnným názvom.
-
Štatistické číslo: Do tohto stĺpca môžete zadať čísla identifikujúce dodaný tovar, napríklad kód NHM (harmonizovaný zoznam tovaru), kód TARIC (integrovaný colný sadzobník spoločenstva), alebo v prípade prepravy motorových vozidiel, jeho typ, evidenčné číslo, číslo podvozku.
-
Hrubá hmotnosť: Celková hmotnosť dodaného tovaru, t.j. tovaru a obalu spolu. Ako odosielateľ môžeme pri vypĺňaní CMR zvýhodniť dopravcu výpočtom hrubej hmotnosti nie presne na gramy, ale s určitou rezervou, aby vozidlo nebolo úplne v povolenom hmotnostnom limite, aby dopravca neriskoval prípadný trest.
-
Objem: Podobne ako v predchádzajúcom bode, ak je tovar tekutý, treba sem zadať množstvo v m3.
-
Predpisy odosielateľa: Tu môžete zadať špecifikácie prepravcu, ako je predpísaná trasa, určené parkoviská, miesto colného odbavenia, hraničné priechody, prepravná teplota, časový interval príjmu na termináloch. Môžu sa tu však zadať aj ďalšie informácie, ako napríklad hmotnosť použitých obalových materiálov. Typ dodaného tovaru môže výrazne ovplyvniť informácie, ktoré sa sem dostanú.
-
Vrátenie: Treba vyplniť, ak sa prepravné platí dopravcovi. Vo všeobecnosti sa body 14, 15 a 19 týkajúce sa finančných záležitostí zvyčajne nevypĺňajú, v najväčšom percente prípadov zostávajú prázdne.
-
Ustanovenia o platbe prepravného: Ktorá zo strán zúčastnených na preprave platí prepravné.
-
Prepravca: Tento bod vypĺňa prepravca (meno, adresa, krajina). Stačí vyplniť aj pečiatkou prepravnej spoločnosti.
-
Ďalší prepravcovia: Je potrebné vyplniť, ak celú dodávku nerealizuje jeden prepravca. Príkladom toho môže byť, ak sa tovar musí preložiť z pôvodného dopravného vozidla do iného vozidla z dôvodu technickej poruchy, alebo ak sa tovar vyloží v logistickom centre a odtiaľ ho odvezie iný prepravca.
-
Výhrady a prihlášky dopravcu: Z pohľadu dopravcu je jedným z najdôležitejších bodov, kam môžete zadať všetky svoje pripomienky. Údaje evidované v CMR (číslo tovaru, značka, sériové číslo) sa oplatí porovnať s skutočne naloženým tovarom a zaznamenať, ak tovar podľa vášho názoru nie je dobre zabalený alebo je chybný už pri nakladaní. Taktiež je vhodné zapísať, ak ste z nejakého dôvodu nemohli skontrolovať množstvo a balenie tovaru (napr. podľa predpisov jednej zo strán nemôže byť dodávateľ prítomný pri nakládke). Tu zadané výhrady musia byť na konci doručenia podpísané odosielateľom a príjemcom, pretože v prípade problému sa dá preukázať, že napríklad pri doručení nedošlo k poškodeniu nákladu, ale že v prvom rade to bolo odoslané. Zaznamenajte aj to, ak odosielateľ alebo príjemca neumožnil zapísať výhrady do CMR, alebo ak odosielateľ alebo príjemca odmietol podpísať rezerváciu aj na žiadosť dopravcu. Aj keď nie je určený jeden jazyk na vyplnenie CMR, odporúča sa zaznamenať výhrady do poľa 18 v angličtine alebo inom medzinárodne používanom jazyku, prípadne v jazyku príslušnej krajiny. Príslušný viacjazyčný dokument je možné stiahnuť z webovej stránky Medzinárodného združenia cestnej dopravy (IRU). Keďže priestor v CMR je obmedzený, dajú sa sem zadať aj kódy v zozname rezervácií, takže je možné neskôr presne identifikovať, v čom bol problém.
-
Platenie: Hodnota tovaru, ktorú kupujúci zaplatí vodičovi prepravy, ak protihodnotu nezaplatí kupujúci odosielateľovi bankovým prevodom. Podľa definície pôvodnej dohody tu môžu byť uvedené aj náklady súvisiace s prepravou, ktoré vznikli počas prepravy (napr. clo). V súčasnosti sa zvyčajne necháva prázdne.
-
Špeciálne opatrenia: Akékoľvek ďalšie informácie, ako je tovar, dostaneme len v konkrétnom čase.
- Miesto a čas výkladky
-
Podpis a pečiatka odosielateľa: CMR zásadne vypĺňa odosielateľ tovaru, ak to však z nejakého dôvodu robí dopravca, tento bod nie je možné podpísať. Medzinárodná preprava musí byť vždy sprevádzaná CMR, takže toto pole by malo zostať prázdne ako posledná možnosť.
-
Podpis a pečiatka dopravcu: Aj keď odosielateľ nepodpísal príslušné pole 22, dopravca tu musí dokument podpísať a dať pečiatku prepravnej spoločnosťi.
-
Prevzatie tovaru, podpis a pečiatka príjemcu: Vyplní príjemca pri dodaní tovaru.
- Nosné vozidlo, evidenčné číslo, hmotnosť nákladu: V prípade vozidla s prívesom je potrebné sem zadať aj evidenčné číslo ťažného vozidla a prívesu.

Zodpovednosti za doručenie pri preprave
Témy povinností sme sa už čiastočne dotkli, no poďme sa bližšie pozrieť na tie dôležitejšie, v akých prípadoch a v akej fáze dodania, kto je za tovar zodpovedný. Na pozadí prvotného vzniku CMR bola okrem iného práve táto oblasť, teda začlenenie právnych otázok do jednotného rámca bez ohľadu na krajiny. Znenie legislatívy je väčšinou komplikované, no aká je ich podstata si možno ľahšie predstaviť na nasledujúcich príkladoch.
-
Za neskoré doručenie je zodpovedný prepravca. Toto snáď ani netreba vysvetľovať.
-
Dopravca nesie zodpovednosť aj v prípade, že využívate cudziu službu, napríklad doručenie vykonáva váš zamestnanec.
-
Za úplnú alebo čiastočnú stratu tovaru zodpovedá prepravca. Výnimkou je prípad, ak k nemu dôjde z dôvodu konkrétnej vady tovaru alebo z dôvodu dispozície držiteľa práva (ktorý môže s tovarom v danej chvíli disponovať), alebo z dôvodu, ktorému sa prepravca nemohol vyhnúť. Ak však príčinu možno vysledovať v chybnom stave prepravného vozidla, zodpovednosť zostáva na dopravcovi, a to aj v prípade, že ojazdené vozidlo bolo prenajaté a nie je vaše.
-
Dôležité je tiež vopred zaznamenať všetky okolnosti a pokyny do CMR, pretože ak by napríklad poškodenie tovaru bolo spôsobené otvorenou plachtou a zmluvné strany sa v CMR dohodli, že preprava bude prebiehať s otvorenou plachtou. , dopravca je zbavený zodpovednosti. Rovnako tak, ak je tovar prepravovaný bez obalu a teda môže byť svojou povahou poškodený, avšak neobalenie bolo zaznamenané v CMR, poškodenie nebude opäť vinou prepravcu.
-
Okrem pripraveného nákladného listu musí odosielateľ tovaru odovzdať dopravcovi všetky doklady, ktoré môžu byť potrebné na colné odbavenie a iné úradné úkony a musí byť o nich aj informovaný. Ak sa toto všetko neurobí a nedostatok týchto skutočností má za následok poškodenie a dodatočné náklady na prepravu, dopravca nemôže niesť zodpovednosť.
-
Dôležité je, že ak dopravca urobil všetko pre to, aby nedošlo ku škode, ale vozidlo neumožnilo ochranu a ak dodržal všetky pokyny, ktoré ohľadom tovaru dostal (aj počas jazdy), tak nemôže niesť zodpovednosť za škody spôsobené povahou tovaru . Napríklad prepravované produkty ničia hlodavce a červy, množstvo prepravovanej tekutiny sa znižuje bežným vyparovaním, ale to isté platí aj o preprave živých zvierat, čo je možno ešte citlivejšia oblasť.
-
Je však dôležité poznamenať, že je na dopravcovi, aby preukázal, že škoda bola spôsobená vyššie uvedenými dôvodmi a nie dopravcom. Ak prepravu vykonáva viacero dopravcov, za realizáciu celej prepravy zodpovedá každý z nich. Výnimkou tu môže byť podmienka, ktorej sme sa už dotkli, ak je úsek prepravy realizovaný bez prekládky na inom vozidle. Čo to však znamená v praxi: na základe vyššie uvedeného príkladu, ak sa nákladný vlak prevážajúci kamión vykoľají v železničnom tuneli medzi Francúzskom a Veľkou Britániou a v dôsledku toho dôjde k poškodeniu tovaru, treba to považovať za preprava sa uskutočnila po železnici, takže dopravca bude zbavený všetkej zodpovednosti.
Hlavná je teda starostlivosť zo strany dopravcu, dodržiavanie prijatých informácií a pokynov od držiteľa, ako aj zaznamenanie prípadných rizík do CMR vopred. Ak napríklad otázky týkajúce sa balenia a podporné podmienky nie sú zahrnuté v CMR spolu s odôvodnením, treba predpokladať, že počas nakladania bolo s tovarom všetko v poriadku.
Spomenuli sme, že je dôležité, aby sa prepravca riadil pokynmi, ktoré dostal od držiteľa práva, ale kto má kedy kontrolu nad tovarom. V tejto veci je limitom v podstate doručenie druhého vyhotovenia CMR adresátovi. Ešte predtým sa môže odosielateľ rozhodnúť napríklad, že tovar má doručiť na inú adresu alebo že ho dopravca ďalej nemá doručovať. Dodatočné náklady z toho vyplývajúce musia byť samozrejme uhradené prepravcovi. Po odovzdaní CMR kupujúcemu však kupujúcemu vzniká nárok a dopravca sa musí riadiť jeho ustanoveniami. Samozrejme, ani to nie je vytesané do kameňa, ak sa od toho strany chcú odchýliť, musia to zaznamenať do CMR. To všetko podporuje aj to, prečo je dôležité, aby sa príjemca tovaru na skládke podpísal CMR bod 24.
Vyššie zvýraznené príklady patria pravdepodobne medzi tie dôležitejšie oblasti, no kto je zvedavý na všetky detaily a nezľakne sa často komplikovaného právneho textu, môže si prelistovať už spomínaný domáci predpis CMR.
Čo možno očakávať v budúcnosti?
Možno si mnohí myslia, že to, čo je napísané na papieri a majú to v rukách, to je to podstatné. To môže byť aj prípad bežného 4 alebo 6 kópií CMR, treba však akceptovať, že akonáhle sa takmer vo všetkých oblastiach sveta mení dokumentácia zásielok na elektronickú formu pod ktorým CMR nebude výnimkou.
Vo februári 2008 bol k pôvodnému dohovoru CMR z roku 1956 pripravený dodatkový protokol, ktorý prakticky otvoril možnosť elektronickej dokumentácie. Tento dodatok vstúpil do platnosti v lete 2011 a za 10 rokov, ktoré odvtedy uplynuli, sa k nemu pridalo 34 krajín. Tiež by bolo vhodné zaviesť ho čo najskôr v čo najväčšom počte krajín, keďže – najmä v Európe – jedna zásielka často postihuje viacero tranzitných krajín a ak sa eCMR nepoužíva v jednej z nich, musí si dopravca ponechať aj vyplnený dokument CMR na papieri pre úradné kontroly týchto krajín. Používanie eCMR bolo prvýkrát zavedené do praxe v januári 2017 a odvtedy systém funguje medzi Španielskom a Francúzskom, no takéto dodávky medzi inými krajinami zatiaľ prebiehajú len na testovacej báze.
Aké sú však výhody eCMR? Ako môžeme zažiť aj v iných oblastiach, digitalizácia – samozrejme až po prekonaní počiatočných ťažkostí a po tom, ako si na ňu zainteresovaní ľudia zvyknú – nám v podstate uľahčuje život. Napríklad eCMR podporuje fakt, že všetky strany zapojené do dodávky sú neustále informované o tom, čo sa s tovarom deje. V dnešnej dobe má každý smartfón na dosah ruky a tak sa netreba báť straty dokladov. Nové vstupy po výstave môžu byť označené časovou pečiatkou, takže je možné presnejšie sledovať, kedy došlo napríklad k poškodeniu tovaru. Okrem toho môže dopravca dokonca pripojiť k udalostiam fotografie ako dôkaz. Zrýchliť sa dá aj fakturácia a úhrada dopravného, pretože nie je potrebné čakať na prijatie papierového dokladu. Stačí však myslieť len na epidémiu Covid, elektronizácia môže znížiť aj počet fyzických kontaktov. Celkovo môžu dopravné spoločnosti očakávať zníženie nákladov a zvýšenie efektivity, ako aj väčšiu transparentnosť.
Profesijné organizácie už roky snažia a pripravujú sa na vytvorenie aplikácie eCMR, avšak právna úprava sa ešte úplne nevykryštalizovala, a tak sa plánovaný termín zavedenia elektronického nákladného listu neustále odsúva. Napriek tomu všetkému už niekoľko spoločností, ktoré sú pripravené a čakajú na moment spustenia s vlastnými aplikáciami.
Do zverejnenia eCMR u nás nájdete tradičnú papierovú formu, ako aj ďalšie užitočné formuláre na prepravu. Ak sa pri vypĺňaní CMR zaseknete, pomoc nájdete v popise vyššie.