Kamiónové filmy – Filmové kamióny II.

Kamiónové filmy – Filmové kamióny II.

Renata Dömötörová |

Ak máš rád kamióny aj filmy, si na správnom mieste – prinášame ti totiž ideálne spojenie oboch svetov. V našom trojdielnom, subjektívnom výbere sme zhromaždili 15 kamionistických filmov, ktoré sa podľa nás oplatí pozrieť počas nudného večera stráveného na odpočívadle. Či už preferuješ klasické akčné snímky, psychologické drámy alebo niečo ľahšie, určite si medzi nimi nájdeš niečo, čo ti sadne.

V predchádzajúcej časti sme sa venovali klasikám zo 70. rokov, teraz však preskakujeme do 80. rokov. Z tohto desaťročia sme pre vás vybrali štyri filmy z rôznych kútov sveta.


Zhasni svetlo, popcorn do ruky a premietanie môže začať.

                                 

Vzbura strojov (Maximum Overdrive, 1986.)

Príbeh od Stephena Kinga doplnený hudbou od AC/DC znie ako zaručený recept na úspech. Ale naozaj je to tak?

Naša planéta sa v roku 1987 dostane do chvosta prelietajúcej kométy, čo má nevysvetliteľné následky. Stroje – teda všetko, čo funguje na elektrinu – zrazu ožívajú, a po svojom sa obrátia proti ľudstvu. Spotrebiče sa zapínajú bez prúdu, cestné valce prechádzajú cez ľudí, a kamióny sa vydávajú na samostatnú jazdu. Hrdinovia tohto príbehu uviaznu na odpočívadle pre kamióny s názvom Dixie Boy Truck Stop. Snažia sa nájsť cestu von, no situácia sa zhoršuje – okolo nich sa zbieha čoraz viac kamiónov, na čele s modelom White Western Star 4800, maskovaným ako Green Goblin, ktorý ich neúnavne terorizuje. Kto sa pokúsi utiecť, toho nemilosrdne zrazia.

Základná myšlienka je mimoriadne zaujímavá – najmä dnes, takmer 40 rokov po vzniku filmu, keď sme zo všetkých strán obklopení elektronickými zariadeniami a do toho vstupuje aj umelá inteligencia, pôsobí možno aktuálnejšie než kedykoľvek predtým. Práve preto je škoda, že film sa netají tým, že hrá len v B kategórii.

Nieje však náhoda, že toto bolo jeho prvé a zároveň posledné režisérske dielo. Hoci hudba od AC/DC výrazne pomáha inak rozťahanému a často nezáživnému príbehu, sama osebe ho nedokáže zachrániť. Udalosti vo filme sú miestami takmer parodické, ťažko sa berú vážne a ešte ťažšie sa do nich vcítiť. Zo základnej myšlienky sa dalo vyťažiť omnoho viac – s väčším rozpočtom a skúsenejším režisérom by mohol byť výsledok oveľa presvedčivejší. Keď sa raz Stephena Kinga spýtali, prečo už nikdy viac nerežíroval film, so zdravou dávkou sebairónie odpovedal: „Pozri si Maximálne preťaženie. Preto.“ So všetkou svojou naivitou má však film čo ponúknuť – najmä pre kamionistov, ktorí si môžu užiť pohľad na množstvo rôznych typov kamiónov, ktoré tam sa počas deja objavujú.

           

Kamion

Green Goblin, vodca zoskupenia oživených kamiónov vo filme, je v skutočnosti model White Western Star 4800 z roku 1976. Spoločnosť, ktorá ho vyrábala, bola – z pohľadu automobilového aj kamionistického priemyslu – založená pomerne neskoro, až v roku 1967. Dôvodom bol fakt, že v 60. rokoch sa v Spojených štátoch začal výrazne odlišovať dopyt po nákladných vozidlách na východnom a západnom pobreží. Nová značka sa tak zamerala na požiadavky západných a stredozápadných oblastí, kde sa kládol dôraz najmä na výkon a zníženie hmotnosti.Verzia, ktorá sa objavuje vo filme, bola vybavená 9,3-litrovým osemvalcovým motorom Detroit Diesel 8V-71. Tento agregát v atmosférickej verzii dosahoval výkon 318 koní, zatiaľ čo s turbom vedel vydať až 385 koní. V dnešnej dobe je už len veľmi zriedkavé stretnúť sa s týmto typom ťahača Western Star 4800 na amerických cestách. Väčšina z nich bola medzičasom prestavaná ako sklápače, miešačky či iné špeciálne vozidlá a nakoniec prestali existovať.

                             

Do útoku (Over the Top, 1987.)

Vo filme Do útoku síce zohráva hlavnú úlohu skôr pretláčanie rúk než samotné šoférovanie kamiónu, no aj z pohľadu vodiča v ňom nájdeme veľa zaujímavých momentov.

Hlavnú postavu stvárňuje Sylvester Stallone, ktorý brázdi americké cesty so svojím starým kamiónom značky Autocar, medzitým sa intenzívne pripravuje na armwrestlingový šampionát. A čo iné by mohlo byť hlavnou cenou, než úplne nový ťahač Volvo White WIM 64T? Práve v tejto príbehovej línii sa mnohí kamionisti môžu stotožniť s túžbou, ktorá poháňa aj Stalloneho postavu – dosiahnuť slobodu a nezávislosť v podobe vlastnej dopravnej firmy.Do toho všetkého však vstupuje nečakaný obrat: hrdina sa musí postarať o svojho syna, ktorého roky nevidel. Tým sa do popredia dostáva aj emocionálnejšia línia príbehu – vzťah otca a syna –, ktorá ukazuje, s akými ťažkosťami a obetami sa kamionisti často stretávajú, keď musia byť ďaleko od rodiny. Hoci chlapec môže byť pre diváka miestami otravný, jeho správanie vnímame ako súčasť dramatickej scény – a tak sa nad to povznesieme.

Ako to býva zvykom pri väčšine filmov z 80. rokov, aj tu sú zvraty a záver ľahko predvídateľné, napriek tomu je film zrežírovaný tak, že s napätím sledujeme, ako to celé dopadne. Pre oko kamionistu je skutočne pôsobivý pohľad na kamión prechádzajúci pri západe slnka cez juhozápadnú časť USA, a celý zážitok dokonale dopĺňa fantastická hudba Giorgia Morodera. Stallone natočil tento film po prvých dieloch Rockyho, takže o dokonalosti jeho svalov nieje pochýb, no aj tak je prekvapujúce vidieť, ako medzi skutočnými pretekármi v pretláčaní doslova zdrobne.

               

Kamion

Stallone starý, zhrdzavený kamión Autocar A-10264 síce poznačil zub času, no pekné je vidieť, s akou starostlivosťou sa ho snaží udržiavať – je to totiž jeho všetko. O modeli z roku 1965 nie je dostupných mnoho detailov, pravdepodobne bol vybavený radovým šesťvalcovým dieselovým motorom Cummins, ktorý dokázal vyvinúť výkon medzi 200 a 300 konskými silami. Hovorí sa však, že vo filme nepoužili zvuk tohto motora, ale namiesto toho nahradili jeho zvuk motorom Detroit Diesel. Zaujímavosťou bolo, že kabína mala karosériu vyrobenú z hliníka.

                                 

Roadgames (Roadgames, 1981.)

Zmeňme kontinent, malý výlet mimo doterajšieho prostredia – smer južná strana. Austrália, kde sú na prednej časti kamiónov také obrovské klokanové mreže, že by im neublížilo ani celé stádo dobytka, dokonca ani lak by nepoškodili.

Stacy Keach ako kamionista so svojím psom – presnejšie dingom – brázdi nekonečné cesty opustenej austrálskej krajiny. Počas svojej cesty narazí na dodávkara, ktorý mu začne byť podozrivý. Všetky znaky nasvedčujú tomu, že ide o sériového vraha stopárov (z toho rozrezávacieho), o ktorom hovoria v správach, hoci vodič na to nemá žiadny dôkaz.

Z tohto dôvodu je to spočiatku skôr len hra odohrávajúca sa v jeho mysli. To, že hlavného hrdinu viackrát ukazujú, ako sa ponára do vlastných myšlienok, rieši vnútorné dilemy a rozpráva sa so svojím dingom, výborne odráža realitu – osamelé každodenné chvíle vodičov. Neskôr počas jazdy vezme do kabíny stopárku (Jamie Lee Curtis), pretože v týchto končinách okrem dinga len občas nejaký stopár naruší samotu kamionistu – a spolu sa pokúšajú zistiť, aký je vzťah medzi dodávkarom a vraždami.

Nie je bežným prvkom vo filmoch, že tu hlavný hrdina dlho váha, či sa má hrať na hrdinu a odhaliť pravdu, alebo radšej nechá všetko tak a ako obyčajný kamionista sa sústredí len na vlastný náklad. Úplne reálna úvaha, na rozdiel od všetkých amerických filmov. Neskôr dodávkar tak manipuluje udalosti, že podozrenie sa čoraz viac sústreďuje na hlavného hrdinu, dokonca aj polícia začne prenasledovať jeho. A práve tu začína skutočná hra (ako napovedá aj originálny názov filmu: Roadgames) – kamionista sa snaží usvedčiť dodávkara z vraždy, zatiaľ čo ten robí všetko pre to, aby všetky podozrenia presmeroval na kamionistu, a to, žiaľ, úspešne.

Tempo filmu je veľmi dobre vystavané. Spočiatku sa dôkladnejšie zoznámime s hlavným hrdinom, potom sa udalosti postupne rozbehnú a napätie sa výrazne zintenzívni. Film prináša mierne surrealistický nádych tým, že vedľajšie postavy sa znovu a znovu objavujú v najrôznejších scénach, často úplne bez zjavného dôvodu. Môžeme v ňom objaviť aj odkaz na klasiku s názvom Súboj, no pusté cesty a náznaky narastajúcej kriminality môžu byť vnímané aj ako predzvesť apokalyptického sveta známeho z austrálskych filmov Mad Max. Čo sa týka aktuálnosti, stopárov popri cestách dnes už vidíme len zriedkavo, no napriek tomu by si toto dielo mal určite pozrieť každý kamionista.

             

Kamion

Vozidlo hlavného hrdinu je Mercedes NG 2224, dobre známy aj v Európe, konkrétne v prevedení 6x4. Tento model bol vybavený dvoma typmi výkonnejších motorov, z ktorých jeden bol 9,6-litrový V6. Ten pri svojom uvedení v roku 1975 ponúkal výkon 192 k, neskôr sa však dostali až na 313 k. Druhým variantom bol 12,8-litrový V8 s výkonom 256 k. Keď vezmeme do úvahy austrálsky kontext, skôr si vieme vo filme predstaviť práve túto silnejšiu verziu.

             

T.I.R. (1987.)

V jednom ohľade sa líši od ostatných filmov spomenutých vyššie – v tomto prípade ide totiž o 12-dielny seriál. Príbeh, ktorý mal premiéru v roku 1987, pritiahol k obrazovkám viacero generácií a dodnes sú medzi kamionistami takí, ktorí tvrdia, že práve T.I.R. mal zásadný vplyv na to, že si zvolili toto povolanie.

Ako už názov seriálu taliansko-maďarskej koprodukcie napovedá, dvaja hlavní hrdinovia, vodiči Franco a Vanni, prepravujú zaujímavé náklady v medzinárodnom prostredí – napríklad aj živého slona –, a pritom sa v každej epizóde zapletú do nejakej zvláštnej situácie. Nie je v ňom síce toľko akcie ako v epizóde Cobry 11, no aj tak sa tu a tam objaví výbuch, prestrelka, únos alebo pašovanie, ktoré spestrujú dej. Práve preto by stálo za to urobiť z tohto námetu razantný remake, a to nielen kvôli dnešnej pokročilejšej kamerovej technike, ale a aj kvôli súčasným dynamickejším akčným scénam.

Z pohľadu roku 2024 je neuveriteľné sledovať tie momenty, ktoré by dnes už boli úplne nemožné. Spomeňme len zopár: jazda kamiónom cez Lanový most bez emisných noriem, obsadenie dvoch pruhov s Ivecom cez mestský okruh, ale aj pohľad na Parlament s červenou hviezdou alebo zaparkovaný kamión na Červenom námestí v Moskve. Okrem toho sa objavuje aj súprava uviaznutá v lese, Iveco dodávka vyhodená padákmi z lietadla, a v jednej epizóde sa hlavní hrdinovia dokonca zúčastnia aj na rely Paríž–Dakar, no nie v dnešnej trojčlennej zostave, ale v klasickom „štvorručnom“ kamionistickom štýle – keď jeden vodič odpočíva, druhý preberá volant.

Pamätná je aj scéna, v ktorej sa maďarskí kamionisti (v seriáli sa občas objaví aj Hungarocamion) spoja proti zločincom, aby pomohli svojim talianskym kolegom. Nechýba ani príklad ženy za volantom kamióna, takže dejové línie sú skutočne pestré, ale spoločné majú, že všetky veľmi presne zachytávajú túžbu po západnom pocite slobody, ktorý bol v tom čase ešte takmer len snom. Hlavná pozornosť sa však sústreďuje najmä na vozidlo hlavných hrdinov – červený Iveco TurboStar s volacím znakom (Červený Rak).

             

Kamiony

Pri navrhovaní modelu Iveco TurboStar, ktorý bol predstavený v roku 1984, si konštruktéri stanovili dva hlavné ciele: ergonómiu a výkon. V tomto duchu testovali tvar kabíny okrem iného aj vo veternom tuneli Fiatu, a vďaka spojleru na streche sa im podarilo dosiahnuť koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,53cw. Cestovanie spríjemňovali prvky ako elektricky nastaviteľné zrkadlá, vzduchom odpružené sedadlo, zabudovaná chladnička a ďalšie komfortné vybavenie. Z hľadiska výkonu bol model dostupný s dvoma typmi naftových motorov. Menší bol 14-litrový radový šesťvalec s výkonom 330 k, zatiaľ čo vo verzii, ktorá sa objavila aj vo filme, bol použitý väčší, 17-litrový osemvalec v usporiadaní V, z ktorého pomocou turbodúchadla vyťažili výkon 420 k. V roku 2021 Iveco predstavilo modernú reinkarnáciu modelu TurboStar, a to vo forme špeciálnej limitovanej edície aktuálneho modelu S-Way, čím aj naďalej udržiava legendu tejto modelovej línie pri živote.

V tretej a zároveň záverečnej časti nášho seriálu sa zameriame na filmy s kamionistickou tematikou, ktoré vznikli v 90. rokoch a neskôr. Nezmeškaj to, aby si získal úplný obraz.